Jaki wybrać obiektyw do fotografii produktowej?
Na początku naszej fotograficznej przygody zwykle wystarcza nam jeden uniwersalny obiektyw z zoomem, za pomocą którego możemy uczyć się zasad fotografii i szukać swojego stylu. W późniejszym etapie, gdy już mamy sprecyzowane upodobania i potrzeby zaczynamy dobierać sprzęt pod dziedzinę fotografii, którą się zajmujemy. Jedną z takich odnóg fotografii są zdjęcia produktów. Wcześniej już pisałem jakie są 4 sposoby na zrobienie dobrych / profesjonalnych packshotów oraz Czym jest fotografia produktowa?. Dzisiaj zaprezentuję jaki wybrać obiektyw do fotografii produktowej. Ponieważ osobiście pracuję na sprzęcie marki Canon, zaprezentowane obiektywy będą tylko do tego systemu, natomiast na ich podstawie można szukać odpowiedników innych marek.
Krok 1. Co będę fotografować?
Odpowiedź na to pytanie pozwoli nam nie tylko dobrać odpowiedni sprzęt ale także zaoszczędzić wydane pieniądze. Określ:
- jakiej wielkości będą fotografowane przedmioty? Do produktów małych najlepszy będzie obiektyw z opcją makro,
- czy przedmioty będą różnej wielkości czy podobnej? Jeżeli wszystkie przedmioty będą podobnej wielkości kupimy obiektyw stałoogniskowy, jeżeli będą różnych rozmiarów np od 30cm do ponad 1 metra możemy poszukać czegoś ze zmienną ogniskową,
Krok 2. Dobór obiektywu do posiadanego aparatu.
Sprawdź jaki masz rozmiar matrycy w aparacie. W przypadku lustrzanek i bezlusterkowców najczęściej spotykane to APS-C oraz FF (pełna klatka – full frame). Musisz także wiedzieć jaki rodzaj mocowania powinieneś dobrać. Sprawdzisz to w specyfikacji aparatu w zakładce „mocowanie obiektywu”. Dla lustrzanek Canon APS-C jest to EF-S, dla lustrzanek FF jest to EF a dla bezlusterkowców RF. Brzmi skomplikowanie? Wcale nie jest. Wystarczy tylko przeczytać specyfikację swojego aparatu i wszystko stanie się jasne.
Krok 3. Jakie cechy powinien posiadać obiektyw do fotografii produktowej?
Najważniejszą cechą obiektywów do fotografii produktowej jest zastosowanie ogniskowej minimum 50mm (dla APS-C) i 70mm (dla FF). Dlaczego jest to tak bardzo istotne? Tylko zastosowanie takich ogniskowych pozwoli pokazać przedmiot w naturalnej perspektywie bez zniekształceń. Mniejsze ogniskowe, np 35mm będą powodowały zniekształcenie proporcji przedmiotów. W tym momencie należy pamiętać o tym, że ogniskowa 50mm nie jest ogniskową wąską a co za tym idzie fotografowany przedmiot będzie trochę przybliżony w obiektywie (mówiąc prościej i łatwiej – na delikatnym zoomie). To oznacza, że jeżeli będziemy chcieli sfotografować duży stół ogniskową 50mm (na APS-C) to będziemy musieli od niego odejść na około 5 metrów. Inaczej nie zmieści się on nam w kadrze. Dlatego w fotografii produktowej oprócz sprzętu ważna jest przestrzeń w której robimy zdjęcia. Przy wyborze sprzętu oraz organizacji studia należy o tym pamiętać. Dla obiektywów do fotografii produktowej nie ma potrzeby inwestować w obiektywy z bardzo niskimi wartościami przysłony (np f1.2, czy f1.4). To bardzo ważna informacja, ponieważ to właśnie takie obiektywy są najdroższe. W przypadku zdjęć produktów zwykle dobieramy przysłonę rzędu f9, f11. Dlaczego? Dlatego, żeby fotografowany produkt był ostry w całej swojej okazałości a nie tylko jego fragment. W przypadku fotografowania małych przedmiotów możemy zakupić obiektyw makro. Warto także kupić obiektyw z AF czyli automatycznym ustawianiem ostrości. Będzie nam po prostu łatwiej.
Krok 4. Przegląd obiektywów do fotografii produktowej.
Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
Obiektyw do lustrzanek na matrycy APS-C o bardzo ciekawej ogniskowej, która zagwarantuje świetne odwzorowanie produktu. Obiektyw nadaje się do fotografowania małych przedmiotów, np biżuterii ale nie ma przeszkód, żeby fotografować nim większe obiekty. Oprócz fotografii produktowej sprawdzi się także w portrecie.
Cena: około 2100zł
Więcej: https://www.canon.pl/lenses/ef-s-60mm-f-2-8-macro-usm-lens/
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Propozycja dla posiadaczy lustrzanek i bezlusterkowców (po zastosowaniu adaptera na mocowanie EF). Obiektyw nadaje się do fotografowania biżuterii i większych przedmiotów gwarantując odpowiednią perspektywę. Odpowiedni również do portretów.
Cena: około 2500zł
Więcej: https://www.canon.pl/lenses/ef-100mm-f-2-8-macro-usm-lens/
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Obiektyw idealny do fotografii produktowej. Posiada solidne wykonanie oraz świetną ostrość w całym kadrze przy zachowaniu naturalnych kolorów. To będzie najlepszy wybór dla posiadaczy pełnej klatki do fotografowania najmniejszych jak i większych przedmiotów.
Cena: około 4600zł
Więcej: https://www.canon.pl/lenses/ef-100mm-f-2-8l-macro-is-usm-lens/
Canon RF 24-105MM F4-7.1 IS STM
Popularny obiektyw często dołączony do zestawu razem z pełnoklatkowymi bezlusterkowcami Canona. Zaletą tej propozycji jest zmienna ogniskowa, która pozwoli nam fotografować przedmioty różnych rozmiarów oraz funkcja makro. Obiektyw ale jest uniwersalny i w dosyć atrakcyjnej cenie. Zresztą – to po prostu fajny sprzęt 🙂 Jeżeli nie posiadamy aparatu bezlusterkowego możemy zaopatrzyć się w obiektyw Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM (obiektyw jest dostępny dwóch generacjach), lub Sigma 24-105mm F4 DG OS HSM
Cena: około 2250zł
Więcej: https://www.canon.pl/lenses/canon-rf-24-105mm-f4-7-1-is-stm-lens/
Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD
Ten obiektyw to ciekawa alternatywa dla propozycji o ogniskowej 100mm marki Canon. Cenowo stoi gdzieś pośrodku konkurentów, jakościowo od nich nie odbiegając. Obiektyw posiada rzadko spotykaną ogniskową 90mm, która idealnie wpasuje się w nasze zdjęcia produktowe. Oferuje on także opcję makro a do tego jest dosyć ładny stylistycznie. Z zakupem nowego Tamrona trzeba się spieszyć, ponieważ staje się on coraz mniej dostępny w sprzedaży. Cena: 3100zł Więcej: https://www.tamron.eu/pl/obiektywy/sp-90mm-f28-di-macro-11-vc-usd/
Obiektyw nowy czy używany?
Z reguły obiektywy fotograficzne to urządzenia, które rzadko ulegają awariom, nawet podczas dużego użytkowania. Dlatego można rozważyć zakup obiektywu używanego. Oczywiście podczas zakupu dobrze jest obejrzeć osobiście sprzęt zwracając uwagę na kilka cech:
- sprawdzić ustawiając pod światłem obiektyw czy soczewki nie są zbyt zabrudzone. Mikro pyłki między soczewkami są raczej ciężkie do uniknięcia w sprzęcie używanym ale jeżeli są one małe to nie mają wpływu na obraz. Natomiast jeżeli zauważymy zabrudzenia, które budzą nasze wątpliwości należy zrobić próbne fotografie neutralnej, czyli najlepiej jednolitej szarej powierzchni. Taki test pozwoli nam po włączeniu zdjęcia na ekran monitora ocenić, czy zabrudzenia soczewki są widoczne na zdjęciu w stopniu przeszkadzającym. Soczewki należy sprawdzić zarówno od frontu jak i od strony mocowania,
- sprawdzić z jakim oporem chodzą pierścienie ustawiania ostrości i zoomu. Jeżeli pierścień chodzi luźno to mamy informację, że sprzęt był mocno eksploatowany,
- warto także delikatnie potrząsnąć obiektywem, żeby sprawdzić, czy nic się w nim nie rusza,
- dobrą praktyką jest sprawdzenie sprawności autofocusa. Można to osiągnąć w następujący sposób. Ustawiamy obiektyw w tryb manualnego ustawienia ostrości. Rozkręcamy maksymalnie pierścień ostrości. Po czym przełączamy obiektyw na autofocus i ustawiamy ostrość na blisko (50cm od nas) obiekt. To pozwoli silnikowi autofocusa „przejść przez cały zakres”. W trakcie monitorujemy jak sprawdza się silnik. Czy działa płynnie? Czy nie wydaje dziwnych dźwięków? A przede wszystkim czy ustawia prawidłowo ostrość?
Podsumowanie
Podane wyżej obiektywy to przykłady, które mogą być bazą startową do własnych poszukiwań. Żeby zrobić dobre zdjęcie produktowe nie jest konieczny zakup obiektywu z najwyższej półki, natomiast musimy mieć świadomość, że tylko wysoka klasa obiektywu da najlepsze rezultaty. Najważniejszą rzeczą jest jasne sprecyzowanie swoich wymagań. Dzięki temu uda nam się dobrać odpowiedni sprzęt w odpowiedniej cenie. Jeżeli natomiast stwierdzisz, że chcesz zlecić wykonanie fotografii naszemu studiu to zapraszamy. Pracujemy między innymi na Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, więc wysoką jakość zdjęć masz zagwarantowaną już na starcie.