Zdjęcia produktowe a regulacje prawne
Fotografia produktowa należy do jednej z dziedzin fotografii, w której celem jest przedstawienie za pomocą zdjęcia wszystkich atutów konkretnego produktu. Tego typu zdjęcia nazywa się często, szczególnie wśród fotografów packshotami. Łatwo je rozpoznać ze względu na charakterystyczną kompozycję. Najczęściej jest to jeden element lub kilka z tej samej serii umieszczone na jasnym, najczęściej białym tle. Ma to na celu skupienie uwagi odbiorcy na tym konkretnym produkcie, który ma być reklamowany. Dlatego bardzo ważna jest również odpowiednia kompozycja, wyrazistość kolorów, dobre oświetlenie czy ostrość.
Zdjęcia produktowe ze strony producenta
Wydawać by się mogło, że najprostszym sposobem na pozyskanie zdjęć, które wykorzystamy do przedstawienia naszego asortymentu, jest wzięcie gotowych ze strony producenta. Przekonanie, że kupienie produktów od konkretnej marki uprawnia nas do wykorzystywania ich packshotów jest mylne. Zanim zdecydujemy się na wykorzystanie takich fotografii, warto pamiętać że większość zdjęć objętych jest prawami autorskimi. Dodatkowo często producenci mają ustalony konkretny sposób tworzenia opisu i zdjęć produktów. Oznacza to, że chcąc zamieścić ich produkty w swoim sklepie internetowym, trzeba zrobić to według konkretnego schematu. Wiąże się to także ze sloganami reklamowymi. Chcąc uniknąć sytuacji, gdy ktoś zarzuci nam nielegalne wykorzystanie zdjęć warto uzyskać zgodę od producenta przed ich zamieszczeniem.
Wykorzystanie zdjęć produktowych od producenta wiąże się także z tym, że dostajemy zdjęcia, które również może użyć konkurencja.
Skorzystanie z usług profesjonalisty
Jeżeli mamy w planach wprowadzić na rynek nową markę, którą chcemy zareklamować, lub nie chcemy wykorzystywać gotowych zdjęć produktów, warto zdecydować się na skorzystanie z usług profesjonalisty. Ważne aby pamiętać, że w fotografii produktowej chodzi o jakość i wygląd. Odpowiedni dobór tła, kompozycja, światło czy nawet wykonanie zdjęcia pod odpowiednim kątem – wszystko wpływa na końcowy efekt. W końcu dzięki zdjęciom ten konkretny produkt ma się sprzedać. Tworząc takie fotografie trzeba również pamiętać, że produkt na nich zamieszczony musi wyglądać dokładnie tak samo jak w rzeczywistości. Istotne jest wszystko: odpowiedni rozmiar, kolorystyka, a nawet zgodność ilości produktów ze zdjęcia do tych, znajdujących się w opakowaniu. To również jest uregulowane prawnie. Dlatego zatrudniając osobę, która na co dzień się tym zajmuje będziemy mieć pewność, że wykona to dobrze. Warto już na początku o tym pomyśleć, by od startu stać się profesjonalną marką. Trzeba jednak pamiętać, że w tym przypadku również zdjęcia chronione są prawem autorskim. Nie można więc ich dowolnie wykorzystywać. Najlepiej przed wykonaniem usługi skonsultować to z fotografem, omówić gdzie będą publikowane oraz jakiego typu zdjęcia nas interesują.
Prawa licencyjne do fotografii w Studio Blik
Podczas realizacji zleceń fotografii produktowej podpisujemy z naszymi klientami umowę licencyjną. Dzięki temu klient uzyskuje pełne prawne pozwolenie na wykorzystywanie zdjęć do swoich potrzeb, dalszą ich obróbkę czy nawet sprzedaż zdjęć podmiotom trzecim. Jednocześnie klient może ale nie musi wyrazić zgodę na umieszczenie zdjęć w portfolio „Blik'a”. Często klienci decydują się na taki krok, chcąc zachować dyskrecję. Podpisanie umowy gwarantuje naszym klientom wyłączność na wykonane fotografie. Nie będziemy ich wykorzystywać do innych zleceń. Oprócz regulacji prawnych odnośnie licencji do zdjęć umowa opisuje dokładnie przebieg realizacji zlecenia, czas, stawkę za fotografię czy możliwość wykonania fotografii próbnych bez poniesienia kosztów. Na życzenie klienta, dodatkowo możemy przygotować wszystkie fotografie chronione znakiem wodnym: logiem lub napisem. Możliwe jest także zawarcie w kodzie źródłowym fotografii informacji na temat licencji fotografii (dane Exif).
Nasze umowy są skonstruowane w prosty i czytelny sposób, są treściwe i stworzone tak, aby chronić wszelkie prawa klienta do fotografii.
Prawo ustalone jest w konkretnym celu, w tym przypadku chodzi o to żeby każdy miał pewność, że przez złe wykorzystanie zdjęć nie zepsujemy mu renomy. W końcu publikując zdjęcia na swojej stronie nie tylko dbamy o swój wizerunek, ale również o wizerunek marki, którą sprzedajemy oraz osób, które stworzyły dla nas zdjęcia lub stronę internetową.