4 sposoby na zrobienie dobrych / profesjonalnych packshotów
Fotografia produktowa to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Zdjęcia stanowią uzupełnienie tekstu, a wielokrotnie to właśnie one są elementem, który przykuwa naszą uwagę. Ich właściwe użycie potrafi znacząco wpłynąć na wiarygodność treści przekazu reklamy. Profesjonalnie wykonane zdjęcia budują pozytywny wizerunku firmy jak i podnoszą sprzedaż. Packshot – to używany w branży reklamowej termin określający przedstawienie produktu za pomocą statycznego lub ruchomego obrazu. Nie bez przyczyny packshoty są najczęściej wykorzystywane w e-commerce. Dobrze wykonane są bardzo szczegółowe i mocno odzwierciedlają rzeczywistość. Dzięki nim odnosimy wrażenie, że oglądamy dany przedmiot na żywo. Obecnie każda marka, która chce wypromować swój produkt powinna zatroszczyć się o tego typu zdjęcia.
Jak wykonać dobre zdjęcia produktowe:
1. Odpowiedni aparat i obiektyw
Pierwszą rzeczą której będziemy potrzebować jest aparat. Jeżeli dysponujemy wysokiej klasy lustrzanką i zestawem obiektywów, to problem związany z wyborem odpowiedniego sprzętu już nas pewnie nie dotyczy. Oczywiście sesja produktowa może być przeprowadzona zwykłym aparatem kompaktowym. Nie trzeba od razu inwestować w drogi i profesjonalny sprzęt, którego zakup nie jest gwarancją jakości. Koniecznością jest aparat umożliwiający nam samodzielny wybór parametrów takich jak: balans bieli, czułości ISO, czas otwarcia migawki czy przymknięcie przysłony, czyli wyposażony w programy Av, Tv i M. Warto także zwrócić uwagę na liczbę pikseli na matrycy. Duża liczba pikseli pozwoli nam uzyskać większą ilość szczegółów na fotografii oraz umożliwi wydruki w dużych rozmiarach. Natomiast jeżeli nasze fotografie będą robione z przeznaczeniem do użytku na stronach internetowych, wtedy w zupełności wystarczą aparaty ze stosunkowo mniejszym zagęszczeniem megapikseli na matrycy. Przy wyborze aparatu do fotografii produktowej możemy także pominąć kilka cech aparatów, które przy innym rodzaju fotografii są niezbędne. Jedną z nich jest redukcja szumów na wysokich poziomach ISO. Ponieważ zdjęcia wykonywane w warunkach studyjnych powinny być dobrze doświetlone oraz mogą być wykonywane ze statywu, zwykle czułości ISO jakie ustawiamy są rzędu 100, 200, zatem nie jest nam potrzebny aparat, który zapewnia brak szumów przy ISO 6400 – ponieważ z takiej czułości i tak nie będziemy korzystać. Kolejne cechy na których możemy zaoszczędzić to: – nasz aparat nie musi być „demonem prędkości”, więc szybkość wykonywania zdjęć seryjnych nie jest dla nas istotna. Tak samo możemy zastosować karty pamięci o niższej prędkości zapisu, – nie ma konieczności aby nasz aparat posiadał więcej niż jeden slotów na kartę pamięci. Pracując w studio i tak zwykle zgrywamy zdjęcia na bieżąco. Kolejnym, równie ważnym elementem naszego studia jest dobór obiektywu. Wybór powinniśmy dokonać w zależności od tego, co zamierzamy fotografować. Jeżeli obiektem naszych zdjęć będą przedmioty o podobnym rozmiarze, warto zainwestować w obiektyw stałoogniskowy, czyli taki który nie posiada funkcji zooma. Jeżeli będziemy fotografować przedmioty o różnym rozmiarze można postawić na obiektyw ze zmiennym zakresem ogniskowej. Jednak należy pamiętać, że zwykle najlepszą jakość uzyskuje się na obiektywach stałoogniskowych. Jeżeli zamierzamy fotografować przedmioty małe, które mają mniej niż 10 cm musimy dodatkowo sprawdzić od jakiej odległości nasz obiektyw „łapie ostrość” – im mniejsza wartość tym lepiej, ponieważ pozwala zbliżyć się bardziej do przedmiotu, przez co bardziej wypełnić nim kadr i złapać więcej detali. Często obiektywy przystosowane do fotografowania małych przedmiotów mają w nazwie słowo „macro” oraz napisaną minimalną odległość od której wykonują ostre zdjęcia
Kolejną ważną cechą obiektywu jest zakres ogniskowej. Fotografując przedmioty warto zadbać, aby nasza ogniskowa była nie mniejsza niż 50mm. Stosując mniejszy zakres, np. 35mm przedmiot przez nas fotografowany zostanie zniekształcony. Przy fotografii dużych przedmiotów np. mebli uzyskanie większej ogniskowej może być trudne (żeby objąć w jednym kadrze cały mebel trzeba daleko odejść od fotografowanego obiektu a nasze studio na to nie pozwala), wtedy możemy się posiłkować obróbką graficzną ale to nie zmienia faktu, że nawet dla dużych przedmiotów wartość minimum 50mm jest wskazana. Pozostając w temacie zniekształceń przy wyborze obiektywu warto zwrócić uwagę na taki parametr jak dystorsja. Chociaż brzmi groźnie jest to po prostu błąd odwzorowania przez soczewkę i w każdym teście obiektywu jest on badany i bardzo dokładnie pokazany. Zasada jest jedna – im mniejsza dystorsja tym lepiej. Tak samo jak przy wyborze aparatu, tak i przy wyborze obiektywu możemy pójść na pewne kompromisy. Jednym z nich jest zakres przysłony. Ponieważ fotografujemy w warunkach studyjnych, wartości przysłony, które będziemy wybierać będą rzędu powyżej f5,6. Zatem nie musimy szukać obiektywów, które dają nam możliwości fotografowania przy użyciu wartości f1.2 czy f1.4. To bardzo ważne, szczególnie jeżeli chodzi o cenę, bo właśnie takie obiektywy są najdroższe. Szukając idealnego obiektywu do fotografii produktowej warto przeczytać testy sprzętu, zwracając uwagę na jakość zdjęć przy użyciu przysłon f5,6 i wyżej. Znajomość tych wartości jak i odpowiedni ich dobór jest kluczowy. Innym narzędziem, które w dużym stopniu ułatwi nam pracę jest statyw. Dzięki niemu nasze zdjęcia nie będą poruszone i zachowają ostrość. Dodatkowo dzięki niemu uchwycimy taki sam kadr dla kolejnych ujęć, co jest ważne zwłaszcza wtedy, kiedy fotografujemy całe grupy produktów. Jeżeli nasz aparat nie waży dużo, wystarczy najprostszy model statywu. To niewielki koszt a efekt z pewnością będzie widoczny. Przy wyborze statywu warto go rozstawić w sklepie na maksymalną wysokość i mocno poruszać w każdym kierunku. Wahania się pojawią ale dobry jakościowo statyw powinien zachować wrażenie „stabilności” podczas gwałtownych ruchów. Ponieważ zdjęcia produktowe wykonujemy zwykle w jednym miejscu i ze statywem nie będziemy często się przemieszczać możemy zakupić statyw stalowy. Są one ciężkie i mniej poręczne ale nadrabiają stabilnością i atrakcyjną ceną. Warto wyposażyć się również w zdalny pilot służący do wyzwalania migawki, dzięki któremu zrobimy zdjęcia bez niepotrzebnych poruszeń aparatu.
2. Oświetlenie
Niezależnie od tego, jakim rodzajem aparatu robimy zdjęcia, oświetlenie jest kluczowym elementem sesji. Jeżeli nie zapanujemy nad światłem, nasza fotografia będzie prawdopodobnie bardzo mało atrakcyjna, co w szczególności widać na niektórych aukcjach internetowych. Sposób doboru oświetlenia tak jak i całej scenografii zależy od rodzaju fotografowanego produktu. Inaczej będziemy operować światłem w przypadku szklanej butelki a inaczej w przypadku zdjęcia skórzanego obuwia. To odpowiednie oświetlenie pozwala zaznaczyć głębię produktu na zdjęciu. Ciężko podać złoty środek co do oświetlenia, ponieważ tutaj potrzeba praktyki i po jakimś czasie każdy jest w stanie określić czego potrzebuje i jak pracuje mu się najlepiej. Można skorzystać ze światła dziennego, jednak do profesjonalnych zdjęć produktowych najlepiej posiadać światło ciągłe lub błyskowe, nad którym mamy większą kontrolę.
Światło ciągłe, jak sama nazwa wskazuje, oświetla nasz produkt cały czas, zatem mamy możliwość na bieżąco oglądać jak będą rozkładały się na naszym zdjęciu światła i cienie. Dla osób początkujących jest to na pewno wygodne. Niestety światło stałe posiada znaczące wady. Pierwsza z nich to większy pobór energii elektrycznej, drugi to stosunkowo mała moc światła – w porównaniu do światła błyskowego. Natomiast niezależnie od tego jakiego światła użyjemy potrzebujemy minimum 3 lampy. Dwie do oświetlania z przodu, lub z boku, lub od góry i jedna do naświetlania tła. Bardzo ważne jest również uważne operowanie cieniem. W tym celu należy dostosować moc, rodzaj i wielkość światła do rozmiarów produktu.
3. Tło i scenografia
Dobre tło nie będzie przyćmiewać produktu. Wręcz odwrotnie – zbuduje neutralne otoczenie, które podkreśli jego walory. Najlepiej w tym celu wykorzystać biel. Czarne i szare tła również należą do barw neutralnych, które nie przekłamują kolorów produktów na fotografii, jednak to przedmioty sfotografowane na białym tle łatwiej poddamy obróbce. Aby ograniczyć wszelkiego rodzaju odbicia otoczenia na obiekcie, dużo początkujących osób korzysta z namiotów bezcieniowych. Materiał z którego jest wykony namiot mocno rozprasza światło, niwelując przy tym ostre cienie. Minusem takiego rozwiązania jest to, że produkty mogą wydawać się nieco spłaszczone. Alternatywę dla niego stanowi stół bezcieniowy dający nam większą kontrolę nad światłem.
4. Końcowa obróbka zdjęcia
Do ostatecznej obróbki zdjęcia możemy wykorzystać programy dedykowane dla profesjonalistów jak i darmowe narzędzia dla osób mniej zaawansowanych. Najpopularniejszym programem graficznym jest Photoshop. Korzystanie z niego wymaga zakupu licencji, opanowanie funkcji wymaga czasu, jednak efekty, które możemy dzięki niemu osiągnąć są tego warte. Dla osób początkujących i niewiążących swojej przyszłości z profesjonalną fotografią, odpowiednim narzędziem mogą się okazać Picasa lub Gimp. Każdy z programów jest wyposażony w niezbędne funkcje, dzięki którym poprawimy jakość naszych zdjęć. Podczas obróbki warto skupić się na czterech parametrach: jasności, kontraście, jaskrawości i balansie bieli. Zdjęcie powinno jak najbardziej odwzorowywać oryginalne kolory. Zwróćmy także uwagę na kadrowanie. Jeżeli nie udało nam się uchwycić odpowiedniego ujęcia podczas sesji, to zawsze możemy to zmienić. W przypadku sklepu internetowego warto zachować taki sam format kadrowania dla wszystkich zdjęć. Pamiętajmy o tym, że dla odbiorcy najważniejszy jest produkt. Z tego powodu zdjęcie powinno pokazywać jego najistotniejsze detale, najlepiej w rożnych wariantach. Regulacje prawne coraz dokładniej określają sposób przedstawienia produktu w reklamie, aby zapobiec wprowadzeniu konsumenta w błąd. Producenci kierujący reklamy do młodych osób coraz częściej urealniają produkt na packshocie, pokazując przedmiot zgnieciony czy w części wykorzystany.
Najczęstsze błędy przy publikacji zdjęć:
- zdjęcia są nieostre
- zdjęcia są za małe by ocenić, czy przedmiot spełnia nasze oczekiwania
- na zdjęciu są nieczytelne napisy
- zdjęcia są prześwietlone
- zdjęcia są w za dużej rozdzielczości
- zdjęcia są poruszone i rozmyte
- zdjęcia są niedoświetlone lub przepalone
- zastosowano zbyt jaskrawe lub kolorowe tło, które odciąga uwagę od produktu
- brak możliwości powiększenia miniaturek fotografowanego obiektu
- niewłaściwa obróbka zdjęcia w programie graficznym lub jej brak
- zdjęcie zrobione przy użyciu złej ogniskowej – zniekształcenie fotografowanego obiektu
Odpowiednia optymalizacja zdjęć jest szczególnie ważna, jeżeli wykorzystujemy nasze packshoty do sprzedaży internetowej. Google przeprowadziło eksperyment w którym sztucznie wydłużono czas wgrywania się strony o 400 milisekund. Liczba odrzuceń wzrosła w tym przypadku średnio o 0,6%. Z kolei firma Akamai opublikowała statystyki, według których 40% internautów decyduje się na opuszczenie strony, która ładuje się powyżej 3 sekund. Mając na uwadze te fakty, powinniśmy jak najlepiej zadbać o jakość naszych zdjęć.
Kiedy zainwestować w profesjonalne zdjęcia produktów?
Prowadzenie sprzedaży produktów bez odpowiednich zdjęć nie pomoże nam w dotarciu do potencjalnych klientów. Sam tekst nie wystarczy aby przyciągnąć uwagę i wyróżnić nas pośród konkurencji. Dla odbiorców ważne są zarówno opis jak i jakość zdjęcia, która w ich przekonaniu jest wizytówką naszej oferty. Większość osób nie zdecyduje się na zakup produktu dopóki nie zyska wizualnego potwierdzenia, że jest on tym czego dokładnie potrzebują. Sprzedawcy często myślą, że średniej jakości packshoty załatwią sprawę. Są w ogromnym błędzie, ponieważ w dzisiejszych czasach idealne zdjęcia znajdują się niemal wszędzie. Z tego powodu, osoby którym naprawdę zależy na promocji i sprzedaży, powinny zadbać o zdjęcia produktów dopasowane do konkretnej grupy docelowej. Klienci oczekują określonej estetyki, która nakłoni ich do zakupu. Nawet jeżeli tylko sporadycznie sprzedajemy przedmioty w internecie umieszczenie niskiej jakości zdjęć jest mało rozsądnym pomysłem. Jeżeli naprawdę zależy nam na skutecznej sprzedaży, powinniśmy skorzystać z usług profesjonalnego fotografa.