Fotografia produktowa dla e-commerce – poradnik

Dla firm działających w branży e-commerce skuteczność sprzedaży online zależy w dużej mierze od atrakcyjnej prezentacji produktu w sieci. Wymaga to sprostania wielu wyzwaniom, których na ogół nie doświadczają sklepy stacjonarne. Zdjęcia produktowe muszą być nie tylko szczegółowe, ale również w estetyczny sposób powinny prezentować asortyment. Tylko tak pozwolą klientowi na dokładne zapoznanie się z danym artykułem, nie zniechęcając go jednocześnie do zakupu. Do wykonania takich fotografii potrzeba nie tylko wysokiej jakości sprzętu, ale również rzetelnej wiedzy na temat jego profesjonalnego użytkowania. Dobry wstęp do fotografii produktowej dla e-commerce stanowi zatem poznanie jej podstawowych zasad.

Jak robić zdjęcia produktowe dostosowane do wymagań serwisów aukcyjnych?


Trendy w fotografowaniu produktów dla e-commerce ulegają subtelnym zmianom, jednak w większości serwisów aukcyjnych wymogi są takie same. Kluczową zasadę stanowi białe, gładkie tło produktów bez zbędnych elementów. Ze względu na różnice w kalibracji ekranów i monitorów dla tła zdjęć produktowych przyjęto wymóg uniwersalnej wartości RGB o parametrach: 255, 255, 255. Kolejna zasada fotografii produktowej to ostrość prezentowanych na zdjęciach przedmiotów. Obraz musi dokładnie prezentować wszystkie elementy asortymentu, oddając jego oryginalną fakturę, kolorystykę oraz kształt. Sam produkt powinien znajdować się idealnie w środku kadru. Zdjęcia, które nie spełniają wyżej wymienionych wytycznych, mogą być automatycznie odrzucane przez moderatorów lub gorzej pozycjonowane w serwisach aukcyjnych.

Tło do zdjęć produktowych – które z materiałów możesz wykorzystać?

Profesjonalna fotografia produktowa wymaga przygotowania planu zdjęciowego. Jego podstawę stanowi białe tło do zdjęć produktów. Od odpowiedniego doboru tła zależy czas poświęcany nie tylko na fotografowaniu, ale również ewentualnych poprawkach graficznych. Tło powinno posiadać niemal niewidoczną, gładką fakturę oraz stabilny stelaż umożliwiający zawieszenie. Zdecydowanie odradza się stosowanie białych tkanin, na przykład bawełnianych, ponieważ przy ostrym oświetleniu studyjnym wyraźnie widać ich fakturę. W kwestii tła do zdjęć produktowych najlepiej szukać materiałów niegniotących się, dlatego że gwarantują one wielorazowy użytek. Karton i papier dość szybko ulegają zabrudzeniu, więc lepszą alternatywę stanowi dla nich łatwiejszy w czyszczeniu winyl albo akryl.

Oświetlenie w fotografii produktowej

Światło studyjne to kluczowy element fotografii dla e-commerce, którego nie da się zastąpić światłem naturalnym. Niezbędny jest zatem zakup lamp studyjnych. Do małych produktów potrzebne są minimum dwie: jedna jako tło, a druga w roli światła z góry. Asortyment większych gabarytów może wymagać kolejnych źródeł światła, na przykład czterech. Wówczas dwie lampy oświetlają tło, a kolejne dwie sam produkt. Do fotografii produktowej można posługiwać się lampami błyskowymi lub świecącymi w sposób ciągły. Lampa błyskowa wymaga synchronizacji z aparatem fotograficznym i przedstawia rezultat dopiero po wykonaniu zdjęcia. Na ogół światło błyskowe zapewnia jednak ostrzejsze zdjęcia. Światło ciągłe może być wygodniejsze dla początkujących fotografów produktowych, ponieważ efekt oświetlenia jest widoczny na bieżąco. Wymaga ono jednak ustawienia aparatu na statywie ze względu na konieczność dłuższego czasu naświetlania. Na tym jednak nie koniec – w celu unikania nieestetycznych przepaleń i cieni na zdjęciach wymagany jest także sprzęt zmiękczający światło. To tzw. softboxy, czyli modyfikatory oświetlenia, które pozwalają na modyfikację powierzchni świecącej, jej kierunku oraz natężenia.

Jaki aparat do zdjęć produktów?

Wbrew pozorom do robieni profesjonalnych zdjęć produktów nie ma konieczności zakupu lustrzanki z pełną klatką. Obowiązkowy powinien być jednak cyfrowy aparat fotograficzny z wymienną optyką. Pozwoli to na bieżący dobór odpowiedniego obiektywu zależnie od wielkości fotografowanych produktów. Przykładowo do asortymentu o standardowych wymiarach sprawdzi się obiektyw stałoogniskowy 50 mm, który posiada perspektywę najbliższą ludzkiemu oku. Taki obiektyw nie tworzy zatem żadnych zniekształceń. Jednak do fotografowania małych obiektów, na przykład biżuterii, konieczny może okazać się obiektyw macro. Tylko on pozwoli na ostre zbliżenia na detal. Podobnie obiektyw zmiennoogniskowy będzie konieczny dla dużych produktów, ułatwiając fotografowanie bez konieczności zbytniego oddalania się od obiektu. Do fotografii e-commerce przyda się aparat z odchylanym ekranem umożliwiającym bieżący podgląd efektów. Niezbędny jest także tethering, czyli funkcja pozwalająca na połączenie aparatu z komputerem. Dzięki niemu można oglądać zdjęcia na dużym ekranie od razu po ich wykonaniu.

Odbicia w zdjęciach produktowych – pożądane i niechciane

Praca ze światłem na planie zdjęciowym wiąże się z powstawaniem różnego rodzaju refleksów świetlnych. Część z nich stanowi zjawisko pożądane, innych natomiast wolimy unikać. Estetyczne odbicia wertykalne od podstawy produktu tworzą ciekawą oprawę wizualną. W tym celu niektórzy fotografowie stawiają produkty na plexi. Ci, którzy wolą fotografować produkt bez odbicia, wybierają podstawę winylową. Nieprofesjonalnie wyglądające odbicia to z reguły rozbłyski tworzące się na powierzchni przedmiotów o gładkiej i lśniącej powierzchni, na przykład ze szkła. Retuszowanie ich w programach graficznych to zadanie żmudne i nie zawsze skuteczne przedsięwzięcie. Najlepiej wybrać zatem optymalny kąt padania światła, który nie powoduje błysku na powierzchni odbijającej. Czasem konieczna może być regulacja oświetlenie lub jego rozproszenie za pomocą softboxa albo namiotu bezcieniowego. Niechciane odbicia w zdjęciach produktowych to również elementy planu fotograficznego, na przykład statyw, parasol czy też sam fotograf. W tym przypadku również należy zadbać o odpowiednie ustawienie względem produktu, żeby nie pojawić się na jego powierzchni.

Białe na białym – jak skutecznie wyeksponować białe produkty?


Zmorą wielu osób wykonujących zdjęcia produktowe jest wyraźne zaprezentowanie asortymentu białego lub transparentnego asortymentu na białym tle. Na szczęście doświadczeni fotografowie wypracowali kilka skutecznych w takich przypadkach rozwiązań. Najpopularniejsze w użyciu są tzw. zastawki, inaczej nazywane pochłaniaczami. To czarne przysłony, które można ustawić po obu stronach produktu. Odbijane przez nie światło nieco przyciemnia sam biały produkt, odcinając go od białego tła. Za pomocą zastawek można także stworzyć subtelny cień, który także podkreśla kontur artykułu na białym tle.

Share this entry

0 Comments

Leave a Comment