Jak ustawić lampy do fotografii produktowej? 3 przykłady. Study Case.
Wpis jest częścią mojego e-booka „Praktyczny przewodnik po fotografii produktowej”.
Butelka wina
- 2 x lampa błyskowa 600Ws
- Canon 6D + Canon EF 100 f/2.8
- 1/160, ISO 100, f11.0, ogniskowa 100mm
Produkt został ustawiony na akrylowej podstawce. Jest to przezroczysty mini stolik o podstawie około 30cm x 30cm i 10cm wysokości. Dzięki takiemu podłożu produkt został rozświetlony w dolnych partiach, ponieważ światło miało dojście „od denka”. Za produktem w odległości około 50cm ustawiłem duży softbox skierowany bezpośrednio w butelkę. Po bokach, za produktem ustawiłem czarne zastawki (sztywny karton oklejony czarną kartką). To dzięki nim produkt posiada czarne obwódki na rancie. Przód to blisko ustawiony wąski softbox 30cm x 70cm, który dał mocny refleks. Druga strona to ustawiony w dalszej odległości biały odbłyśnik o regularnym prostokątnym kształcie, który dał delikatny poblask.
Produkt finalnie miał być wycięty całkowicie z tła, bez podcieni, co uzyskałem podczas retuszu.
Dziecięcy śpiworek. Produkt fotografowany od góry
- 2 x lampa błyskowa 600Ws
- Canon 6D + Canon EF 24-205 f/4
- 1/160, ISO 100, f11.0, ogniskowa 50mm
Wyzwaniem przy tej fotografii było uzyskanie równomiernego oświetlenia z każdej strony. Produkt został ułożony na białym podłożu, na podłodze. Wokół niego za pomocą pomalowanych na biało równomiernych desek ustawiłem konstrukcję. To one zapewniają, że światło rozchodzi się w każdym kierunku. Konstrukcja miała około 80cm wysokości. Powyżej desek ustawiłem dwa duże softboxy skierowane pod kątem 30 stopni w dół. Zdjęcie wykonywałem z drabinki, użyłem ogniskowej 50mm. Aparat nie posiadał uchylanego ekranu, musiałem fotografować „na oko”.
Doniczka. Podwójna dyfuzja światła. Światło konturujące
- 4 x lampa błyskowa 400Ws
- Canon R8 + Canon EF 100 f/2.8
- 1/160, ISO 100, f16.0, ogniskowa 100mm
Przykład, w którym po pierwsze nie ma źródła światła, które oświetlałoby front produktu. Po drugie, jako światło główne zastosowałem światło konturujące. Takie źródła konturujące są dwa. Efekt ich działania widać po jaśniejszych zaokrąglonych bokach produktu. Aby efekt rozświetlenia był płynny i nie prześwietlał punktowo zdjęcia zastosowałem podwójną dyfuzję światła poprzez ustawienie pomiędzy softboxami a produktem blendy w formie dyfuzora (czyli ze zdjętymi materiałami odbijającymi światło).
Dodatkowo, nad produktem ustawiłem lampę błyskową z softboxem 50cm x 50cm, która rozświetliła górną krawędź produktu oraz jego środek. Na tło świeciła lampa ustawiona bezpośrednio pod produktem. Jak widać zdjęcie wymagało dalszego retuszu w celu usunięcia nieporządanych elementów tła. Taka konfiguracja światła wynikła ze stosowania metody prób i błędów. Na przykład kluczowe okazało się zastosowanie podwójnej dyfuzji. Bez niej światło na produkt kładło się mocno nierówno i w jednym miejscu był on bardzo jasny a w innych zdecydowanie za ciemny. Brak oświetlenia produktu od frontu pozwolił na zarysowanie poziomych żłobień doniczki.